Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România accelerează transformarea digitală. E-parafa, e-legitimația și e-avizul, adaptarea la noua realitate a dublei tranziții: verzi și digitale
CECCAR continuă procesul de transformare digitală prin introducerea unor instrumente electronice moderne, menite să eficientizeze activitatea profesională, să reducă birocrația, timpul de răspuns și să consolideze încrederea în profesia contabilă care dovedește că este capabilă nu doar să rămână relevantă în noua realitate digitală, dar și să devină un vector al dublei transformări, digitale și verzi a mediului de business, a autorității publice și a societății, în general.
Hotărârea Consiliului superior al CECCAR, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 813 din 2 septembrie 2025, marchează trecerea de la documente clasice tipărite la documente electronice, sigure și ușor de verificat, valorificând potențialul tehnologiilor digitale sustenabile.
e-parafa, e-legitimația și e-avizul – instrumente moderne pentru profesia contabilă
Membrii CECCAR persoane fizice pot accesa, prin intermediul contului din platforma https://raport.ceccar.ro, următoarele:
✔ e-legitimația
Disponibilă în format .pdf, e-legitimația poate fi descărcată din secțiunea FISA MEMBRU > Legitimație Electronică și utilizată pe PC, laptop sau dispozitive mobile. Aceasta conține cod QR care atestă valabilitatea vizei de exercitare. Se utilizează în paralel cu legitimația fizică (card PVC).
✔ e-parafa
Accesibilă în secțiunea FISA MEMBRU > Parafă Electronică, e-parafa poate fi descărcată și integrată în semnătura digitală calificată. Este destinată exclusiv documentelor originale în format electronic și poate fi utilizată doar împreună cu semnătura digitală calificată a expertului contabil/contabilului autorizat. Instrucțiunile de aplicare a parafei electronice CECCAR alături de semnătura digitală calificată sunt disponibile în aceeași secțiune a platformei.
✔Adeverința cursuri
Un instrument electronic în plus este adeverința electronică ce conține evidența cursurilor de pregătire profesională pe ultimii 2 ani. Din contul platformei raport.ceccar.ro poate fi descărcată adeverința în format digital (.pdf). Aceasta înlocuiește adeverința eliberată de filialele CECCAR în format print și este accesibilă în rubrica FIȘĂ MEMBRU > ADEVERINȚĂ. Adeverința poate fi descărcată pe stația de lucru în format .pdf prin accesarea butonului GENEREAZĂ ADEVERINȚĂ, urmat de DESCARCĂ ADEVERINȚA PDF.
Valabilitatea adeverinței poate fi verificată pe site-ul https://ceccar.ro, secțiunea Tablou membri, introducând numărul adeverinței în câmpul de cautare.
Pentru persoane juridice:
✔ e-aviz de exercitare a profesiei
Membrii persoane juridice pot descărca avizul electronic din secțiunea FISA MEMBRU > Aviz de exercitare a profesiei, în format .pdf. Documentul conține cod QR care atestă viza de exercitare a profesiei pentru societatea pentru care a fost emis. Acest document înlocuiește avizul pe suport hârtie.
✔ e-parafa
Similar formatului pentru persoane fizice, parafa electronică se descarcă din FISA MEMBRU > Parafă Electronică și este destinată utilizării împreună cu semnătura digitală calificată, exclusiv pentru documentele originale în format electronic.
Aceste noi formate ale documentelor de identificare profesională fac parte din demersurile CECCAR de a le oferi membrilor instrumente moderne, adaptate noilor realități digitale, menite să asigure rapiditate și transparență în activitatea profesională, să răspundă mai bine nevoilor mediului de afaceri transformat digital, dar și să incurajeze noile modele de afaceri bazate pe tehnologii digitale sustenabile.
Reducerea birocrației, scăderea costurilor de tipărire și arhivare, flexibilitate sporită, siguranță în privința verificării calității de membru CECCAR prin verificarea instantanee, transparență sunt printre cele mai importante avantaje pe care le aduc cele mai noi instrumente digitale lansate de organismul profesional.
Perioada de tranziție
Pentru a asigura o implementare graduală și eficientă, documentele tipărite emise pentru anul 2025 rămân în vigoare până la data de 31 martie 2026. Începând cu anul 2026, toate aceste documente de identificare profesională vor fi disponibile exclusiv în format electronic.
Transformarea digitală nu este un scop în sine, ci un mijloc prin care CECCAR construiește o profesie mai conectată, mai flexibilă și mai bine ancorată în cerințele economiei actuale.
Despre CECCAR
Cu o tradiție de peste un secol și apartenență la cele mai prestigioase organizații profesionale internaționale din domeniu – International Federation of Accountants (IFAC), Accountancy Europe și European Tax Adviser Federation (ETAF) – CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă în România. Calitatea de membru al celor mai importante structuri de reprezentare a profesiei contabile la nivel internațional facilitează alinierea profesiei din România la standardele globale și participarea activă în dezbateri privind viitorul profesiei.
Colaborarea cu experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR înseamnă mai mult decât respectarea obligațiilor fiscale, înseamnă parteneriat pentru creștere sustenabilă, optimizare și securitatea financiară afacerilor, bazat pe etică, independență și profesionalism. Procesul de conformare fiscală voluntară, consultanță financiar-contabilă, managementul riscului, susținere în procesul decizional, asigurarea securității financiare a afacerii prin tehnici de forensic accounting sunt doar câteva dintre atribuțiile prin care profesioniștii contabili CECCAR, înțelegând în profunzime dinamica afacerilor, aduc valoare reală.
Parteneriatul profesionist contabil – mediul de afaceri, bazat pe competență și încredere, este motorul unei economii sustenabile.
Leave a Reply