Your message has been sent, you will be contacted soon
Televiziunea Alpha Media – Mai întâi ADEVĂRUL

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » Stiri » Actualitate » COSTURILE GENEREAZĂ CALITATEA? AICI SUNT BANII DUMNEAVOASTRĂ!

COSTURILE GENEREAZĂ CALITATEA? AICI SUNT BANII DUMNEAVOASTRĂ!

 

Este binecunoscut faptul că România stă foarte prost la capitolul infrastructură rutieră. În 1989, odată cu instaurarea “democrației”, mai marii țării noastre anunțau dezvoltare, modernizare, o viață mai bună, dar și infrastructură asemănătoare cu cea a statelor civilizate.

“Au trecut 29 de ani, iar dezvoltarea mult așteptată nu mai vine…” asta spun românii sătui de promisiuni neonorate.

În acest context, reprezentanții autorităților, fie ele centrale, județene sau locale spun că se luptă cu birocrația pentru a atrage fondurile necesare reabilitării și dezvoltării infrastructurii. Lucrurile se mișcă mai mult sau mai puțin.

Posesorii de autovehicule declară: “Traficul rutier este unul infernal. Plătim taxe și impozite, rovignete, accize si supraccize la carburanți, dar drumurile sunt tot mai proaste.”

Dacă îi întrebi pe reprezentanții autorităților scuze sunt multe: lipsă de bani, birocrație, fonduri insuficiente alocate de la bugetul de stat. Cu toate astea la nivelul județului Constanța lucrurile par să se miște. Primarii spun că implementează proiecte, reprezentanții județului la fel și fiecare se luptă așa cum poate.

În acest context se cuvine să analizăm două proiecte ample, dar și costurile necesare implementării:
1. “Reabilitare DJ224, Medgidia – Tortomanu – Siliștea, km 0+000-21+585“ [SITUAȚIE LUCRĂRI]
Autoritatea contractantă: CONSILIUL JUDEȚEAN CONSTANȚA
⁃ Sursa de finanțare: Fonduri de la Bugetul de stat prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) și HG 577.
2. ”Reabilitare tramă stradală 16 km în municipiul Medgidia” [SITUAȚIE LUCRĂRI]
Autoritatea comtractantă: PRIMĂRIA MUNICIPIULUI MEDGIDIA
⁃ Sursa de finanțare: Fonduri Guvernamentale prin Programul Național de Dezvoltare Locală.

 

Începem cu drumul județean 224 care asigură legătura între DN22C (km 0+000 – orașul Medgidia) și DN2A, tranzitând localitățile Tortomanu, Siliștea și Țepeș Vodă. Reabilitarea a fost efectuată de Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri Constanța, a început în anul 2010 și se va finaliza în 2018.

“Au durat prea mult aceste lucrări!” ar spune orice cetățean, să nu mai vorbim de părerile specialiștilor în domeniu.

“Am întâmpinat numeroase probleme. Proiectul a fost blocat o perioadă destul de lungă.” – spun reprezentanții Consiliului Județean Constanța.

 

Important este că s-a făcut! Să vedem si cu ce costuri:
Lungime totală drum reabilitat = 21.585 km
Valoarea totală a investiției = 53.605.400 lei TVA inclus din care:
⁃ Valoare totală C+M+proiectare = 48.339.370 lei
⁃ Valoare lucrări realizate 2010-2018 = 39 661,17 mii lei

Potrivit reprezentanților RAJDP, lucrările executate au fost următoarele:
⁃ realizare terasamente
⁃ aport de piatră spartă + reciclare in situ
⁃ covor asfaltic – strat I – (binder – h= 6 – 8 cm)
⁃ covor asfaltic -strat II – (uzură – h= 4 cm)
⁃ pietruire acostamente
⁃ reabilitare poduri și podețe
⁃ realizarea de marcaje și montarea de indicatoare rutiere.

[GALERIE FOTO DJ 224]

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Continuăm cu proiectul “REABILITARE TRAMA STRADALĂ 16 KM ÎN MUNICIPIUL MEDGIDIA, JUDEȚUL CONSTANȚA”
Date tehnice și costuri:
Valoarea totală a investiției = 17.834.696 lei, din care:
⁃ Valoare totală C+M+proiectare = 15.870.769 lei
⁃ Valoare lucrări realizate în 2018 = 4.884.358,98 lei

Lucrările au fost începute în aprilie 2018 și vizează:
⁃ frezarea îmbrăcăminții asfaltice existente pe grosimea de 3-5 cm,
⁃ excavarea sistemului rutier existent pe o adâncime de 50 cm,
⁃ Turnare strat anticontaminant din geotextile,
⁃ 25 cm balast cu max 50% fracțiuni 0-7,1 mm,
⁃ 20 cm strat de fundație din piatră spartă de carieră împănată cu split,
⁃ covor asfaltic – strat I – binder 6 cm,
⁃ covor asfaltic – strat II – uzură 4 cm,
⁃ înlocuire borduri,
⁃ ridicarea la cotă a 589 cămine,
⁃ înlocuirea a 295 de capace,
⁃ relocarea a 4 stâlpi de iluminat.

 

La un calcul simplu, luând în considerare lucrările la DJ 224 și prețul, care include construcția, montajul și proiectarea (aprox. 22 km: C+M+proiectare = 48.339.370 lei), reiese un cost de aproximativ 2.197.244,09 lei/km. Trebuie menționat faptul că, potrivit oficialilor, valoarea totală include TVA, care la momentul semnării contractului era de 24% și a fost actualizată ulterior.

În ceea ce privește proiectul de la Medgidia, în baza aceluiași calcul, care include construcția montajul și proiectarea (16 km: C+M+proiectare = 15.870.769 lei), reiese un cost de aproximativ 991.923,06 lei/km.

 

[GALERIE FOTO LUCRĂRI PE ETAPE STR. RÂNDUNELELOR MEDGIDIA]

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Până în acest moment, la Medgidia s-a intervenit la peste 30 de străzi din totalul de 48. Pentru aproximativ 13 km s-a ajuns până la nivel de piatră spartă, iar pe o lungime de 7 km s-a turnat deja primul strat de asfalt. Potrivit reprezentanților primăriei, se dorește ca până la finalul anului pe toți cei 13 km de drumuri la care s-a intervenit să fie turnat primul strat de asfalt, astfel încât în perioada sezonului rece, străzile să poată fi deszăpezite. Dacă vremea va permite, constructorul dorește să începă să toarne și al doilea strat de asfalt pe străzile pe care s-a intervenit până în prezent.

 

Datele tehnice si costurile au fost puse la dispoziție de RAJDP pentru proiectul privind reabilitarea DJ 224, respectiv Primăria Medgidia, pentru proiectul reabilitare tramă stradală 16 km.

 

Reprezentanții Primăriei Medgidia consideră că lucrările efectuate în municipiu sunt mult mai ample în comparație cu cele efectuate la DJ224, iar termenul de execuție nu se va întinde pe mai mult de 12 luni, exceptând perioada sezonului rece sau ploios, când nu pot fi efectuate lucrări de asfaltare.

Cu privire la proiectul implementat în orașul pe care îl conduce, edilul Valentin Vrabie a declarat:

“Când am demarat lucrările în cadrul proiectului de asfaltare am fost acuzat că am trucat licitația, că fac licitații cu secrete, că nu se vor face lucrări de calitate. Timpul a demonstrat că se pot face lucrări de calitate la un preț corect. Dincolo de piedicile puse, reclamațiile făcute pe la toate instituțiile și întârzierile generate problemele descoperite în subteran, proiectul de la Medgidia continuă în ritm alert și se va finaliza cu succes. Drumurile au garanție de 10 ani și vor dăinui multă vreme de acum înainte. Nu am văzut pe nimeni să critice lucrările care nu s-au mai finalizat sau care s-au efectuat cu costuri enorme. Asta se întâmplă pentru că partidele sunt interesate de politică nu de binele cetățenilor și până la urmă cred că e bine să fiu înjurat că fac lucrări ieftine, dar trainice. Oamenii au început să facă diferența între vorbe și fapte, nu mai cred minciunile, iar proiectele care se implementează și se vor implementa la Medgidia demonstrează că orașul se află pe un drum ce va aduce dezvoltare.”

Un lucru este cert: România are nevoie de investiții masive în ceea ce privește infrastructura rutieră. Cât de repede se lucrează, cât de bine se execută lucrările și mai ales cu ce costuri, rămâne de văzut.

Etichete:
PBX     Muzeu telenet ziua Radio Constanta judetul tau judetul tau judetul tau